Brf Näktergalen 27

Påminnelse – fönsterrenovering

Detta är en påminnelse att nu på fredag den 17 september startar upphandlad entreprenör, Fog & fönster, fönsterarbetet. Projektansvarig (ansvarig platschef), Anders Kärrström, kommer hit och gör försyn av respektive lägenhet. Nycklar överlämnas till projektansvarig vid detta mötet. Projektansvarig går igenom med respektive lägenhetsinnehavare eventuella individuella tilläggsarbeten. 

Om ni inte tidigare tagit del av informationen vi skickade ut via hemsidan den 3 september ombeds ni att omedelbart göra det. Vänligen ta del av tidigare bifogad detaljerad beskrivning av arbetets framdrift ”Turordning – fönsterarbete”.

Stockholm den 15 september

Linda, Paul, Henrik och Andreas

Uppmaning om kallelse till extrastämma

Idag den 9 september inkom en motion från Kenneth Gralde, med uppmaning till styrelsen om att kalla till extrastämma för beslut i frågan om källarprojektet. Vilket ett antal medlemmar anges stödja (namn angivna utan underskrifter). Styrelsen bekräftar härmed mottagandet och avser att återkomma med en kallelse inom de närmaste två veckorna.

Stockholm 2021-09-09
Linda, Paul, Henrik och Andreas

Fönsterrenovering

Vecka 37, fredagen den 17 september, startar upphandlad entreprenör, Fog & fönster, fönsterarbetet och projektansvarig (ansvarig platschef), Anders Kärrström, kommer hit och gör försyn av respektive lägenhet. Nycklar överlämnas till projektansvarig vid detta mötet. Projektansvarig går igenom med respektive lägenhetsinnehavare eventuella individuella tilläggsarbeten. Det egentliga arbetet startar efterföljande måndag, den 20 september, vecka 38. Arbetet börjar med att fönster- och balkongdörrskydd s.k. väderhuvar sätts upp mot gården. Fönster och dörrar demonteras mot gården och transporteras till verkstad. Arbetet mot gården är det som primärt görs och därefter arbetet med fönster- och balkongdörrar mot gatan. Några väderhuvar sätts inte upp mot gatan då detta arbete enbart görs på plats, tvätt och målning. Arbete utförs vardagar mellan 7:00-17:00 och planeras vara avslutat under vecka 43.

För mer detaljerad beskrivning av arbetets framdrift vänligen se bifogat dokument ”Turordning – fönsterarbete”. I dokumentet står bl.a. följande:  

Att tänka på: Vi behöver fri yta cirka 1,5 meter framför fönsterpartierna. Gardiner, rullgardiner, blomkrukor, kablar etc. som är i vägen för att kunna öppna fönstren behöver plockas undan av boende före start, samt att fönstren behöver hållas rensade under perioden som arbetet pågår. Eventuella mattor fram till fönster tas bort av boende.”

Aviseringar
Aviseringslapp kommer att sättas upp under nästkommande vecka på vår anslagstavla i entrén. Lägenhetsspecifik aviseringslista kommer att sättas upp på respektive lägenhets ytterdörr. Låt denna lista sitta kvar på er ytterdörr tills arbetet är helt avslutat och kontrollera med jämna mellanrum om en ny avisering tillkommit. De intervalltider som här angetts är tillträdestider. Om det t.ex. står mellan 07.00-12.00 så kan det hända att dom kommer först vid tolv. Efter tillträdet behöver arbetarna ha tillgång till lägenheten resten av arbetsdagen. 

Tilläggstjänster
Tilläggstjänster erbjuds i enlighet med bifogat dokument ”Tilläggstjänster-2021”.  Dokumentet specificerar de tilläggstjänster som erbjuds med tillhörande priser. Tilläggstjänsterna kan diskuteras med projektansvarig, Anders Kärrström, vid första mötet den 17 september. Önskade tilläggstjänster måste vara Fog&fönster tillhanda senast den 17 september. Ifylld beställningslista lämnas antigen direkt till Anders Kärrström vid ert möte den 17e alternativt mejlas till projektledare, Joakim Jegestad, joakim.jegestad@fogen.se (070-7613240).

Har ni frågor och funderingar så går det bra att ringa eller mejla projektledare, Joakim Jegestad, joakim.jegestad@fogen.se (070-7613240).

Stockholm den 3 september

Linda, Paul, Henrik och Andreas

Officiellt svar från styrelsen – Med anledning av Håkan Jonforsens skrivelser

Bäste medlem!

Styrelsen återkommer här med svar bl.a. på Håkan Jonforsens (HJ) synpunkter på projektet ”Konvertering källare”. Vilka har framförts i skrivelser utskickade till alla medlemmar via mejl den 1 och 8 augusti. 

Med hänsyn till HJs erfarenhet och bakgrund inom byggnation, är det beklagligt att på detta sätt behöva bemöta alla felaktiga påståenden och överdrivna risker som dessa skrivelser innehåller.  Men eftersom denna ”fakta” har skrämt upp en ansenlig del av medlemmarna i vår förening, ser vi inget annat alternativ än att i ett öppet brev till alla medlemmar bemöta dessa.

För vår förenings bästa ber vi er att ta del av vårt svar, tillgängligt via nedan bifogad nedladdningsbar fil. 

Vi upprepar – om det är något som ni finner oroande eller oklart – vänligen ta kontakt med styrelsen. Och då företrädesvis Paul Holmgren som sakkunnig kopplat till detta projekt (tel. 0703469372).

I övrigt är styrelsens avsikt, att fortsätta agera i linje med stämmobeslut mot ett slutgiltigt besked i bygglovsprocessen. 

Stockholm den 18 augusti

Linda, Paul, Henrik och Andreas

Konvertering av källare

Hej alla medlemmar!

Vi återkommer här med ambitionen att fortlöpande informera kring pågående bygglovsprocess. Vi har sedan tidigare informerat att ni kan följa vårt ärende genom inloggning på Stockholm stads hemsida och där ta del av det vi inskickat (vänligen se nedan). 

Då en del dokument har PUL-klassificeras och därigenom inte går att ladda ner utan kan enbart erhållas genom separat framförd begäran till SBK har vi här nedan bifogat dessa dokument:
Handlingsförteckning, Intyg tillgänglighet, Dagsljusberäkning, Följebrev komplettering.

(Foton, fotomontage har tidigare publicerats här på vår hemsida)

Den 28 juli skickade vi in reviderade och kompletterande handlingar till SBK i enlighet med det som beskrevs i vår information på hemsidan den 16 juli. Vi återkommer med mer information när vi fått ny återkoppling från stadsbyggnadskontoret, från vår handläggare som åter är i tjänst den 16 augusti. 

Vi uppmanar er att ta del av handlingarna och se lösningarna som görs och hur projektet fortskrider men även gärna återkomma till styrelsen, Paul Holmgren, med eventuella frågor och funderingar så att ni får rätt information om projektet.

Som tidigare meddelats så avser vi att efter vårt styrelsemöte den 11 augusti återkomma med svar på Håkan Jonforsens delgivna synpunkter den 1 augusti.

Vill ni följa vårt ärende genom inloggning på Stockholm stads hemsida:

https://etjanst.stockholm.se/Byggochplantjansten/arenden

Genom att identifiera er med Bankid och i Sökkriterier skriva in ”Näktergalen 27” alternativt ange diarienummer 2021-07354.

Stockholm 2021-08-08

Linda, Paul, Henrik och Andreas