Brf Näktergalen 27

Vad tycker medlemmarna om vår förening?

Eftersom vi i den nya styrelsen är måna om att ha en nära och respektfull dialog med föreningens medlemmar i olika frågor, står kommunikation och samverkan högt på vår agenda. Och som tidigare kommunicerat här via hemsidan, vill vi veta vad medlemmarna tycker om hur föreningen har skötts såhär långt. Vad som har fungerat bra respektive mindre bra och få in förslag på vad som kan göras bättre. För detta har vi förberett en frågeenkät som nu kommer att skickas ut via mejl, efter att vi har fått bekräftat aktuella kontaktuppgifter för samtliga.

Till allas vår glädje kan vi även konstatera att vi har fått samtycke från nästan alla, att dela kontaktuppgifter med övriga boende i huset. 😊

De av er som ännu inte har besvarat mejl angående samtycke – snälla gör det inom kort! Så att vi vet om vi ska inkludera er föreningens officiella kontaktlista eller inte. Kontaktlistan mejlas ut efter att vi har fått svar från samtliga medlemmar.

Stockholm 2021-02-04
Linda Jacobsson

Projektinformation

Syftet med detta inlägg är att uppdatera medlemmarna avseende pågående och planerade projekt/underhållsarbeten. Styrelsen har sedan vi valdes satt oss in i dels förutsättningarna och villkoren av föregående styrelse kontrakterade arbeten dels tidigare planerade framtida arbeten. Vi har även börjat identifiera kommande behov.

  1. Pågående projekt – Kungsbalkongerna

Arbetet med byte av tätskiktet för Kungsbalkongerna fortgår enligt plan och den ljudligaste byggfasen är nu avklarad. Enligt ursprungsplanen ska arbetet vara klart v11 men enligt WMP så kommer arbetet att kunna slutföras något tidigare än så och vi återkommer om denna tidpunkt när vi vet mer. Projektet var upphandlat till ett fast arvode på 940.000 kr och inga ändringar eller tilläggsarbeten har tillkommit mer än tillägget på 25.000 kr rörande ändrad räckesinfästning. Avsikten är att efter slutfört och av oss godkänt arbete återkomma med en ekonomisk redovisning av projektet. En avsikt som givetvis gäller för alla våra projekt.

2. Avslutat projekt – Miljö- och serviceprojektet, MSP

Efter att sista fakturan kopplad till projektet betalats så kommer vi kunna summera projektet till drygt 170.000 kr. Vi har nu en fin uppfräschad ”garagenedfart” med funktionell cykelförvaring och en uppskattad källsortering. Låt oss vara rädda om dessa kvalitetshöjande förbättringar.

3. Underhållsplan

Föreningens gällande Underhållsplan upprättades 2016 av anlitad konsult från Stoft Fastighetsteknik AB och planen uppdaterades med input från styrelsen i januari 2020.  I underhållsplanen är det arbete vi nu gör med att byta tätskiktet på Kungsbalkongerna planerat till 2028 och budgeterat till en kostnad av 239.000 kr.
Vi kommer nu att se över det periodiserade underhållet  – när de olika åtgärderna för byggnadsdelar och installationer ligger i tiden och med ”best guess” vad gäller kostnad.
I ambitionen att minimera våra gemensamma kostnader handlar det om val av rätt åtgärd och timing.

4. Planerade projekt

Tidigare identifierade och fortfarande gällande planerade projekt är:

  • Utvändig Fönsterrenovering – det var 10 år sedan sist och då utfördes arbetet enligt rengöringsgrad 1. Tre anbud har inkommit med förutsättning rengöringsgrad 2 och omfattar samtliga fönsterbågar och fönsterdörrar. Behovet är klart högre på sydvästra sidan. Anbudsspannet 286 – 560.000 kr inkl moms.
  • Renovering Gårdsmur – komplett åtgärd av murens puts med bl.a. rivning av puts på murens nederdel och montering av sockelplåt inklusive krönplåt över hela den horisontella stenklackens bredd. Ett anbud har inkommit på 114.000 kr exkl moms.
  • Stopp i Dagvattenbrunn – problemet är sedan tidigare känt och därmed upptagen på listan ”att göra”.
  • Källarvägg närmast dagvattenbrunnen – primärt har väggen i gästrummet fuktskadats. Efter att dagvattenbrunnen åtgärdats så åtgärdas även väggen.

Ovanstående punkter är inte i en tidsordning utan vi avser återkomma med mer information när beslut fattats och tider fastslagits.

5. Fasaderna

Till ovanstående planerade åtgärder eller inom snar framtid planerade projekt bör fasaden adderas. Den senaste stora fasadrenoveringen gjordes 1988 och en mindre åtgärd till följd av frysskador gjordes 2012.Enligt Stoft Fastighetsteknik är en normal livslängd för en putsad fasad 35-45 år. På samma sätt som för fönsterna så utsätts vår sydvästra fasad för ett tuffare årscykelslitage än mot gatan och det tilltar ju högre upp mot taket man kommer. Tidigare konstaterat är att fasaden utmed kungsbalkongernas utbredning mot gården är sliten med sprickbildning och lossade putspartier. I samband med arbetet med kungsbalkongerna offererade WMP fullständig nedknackning av fasaden inkluderat byte av hängrännor, byte av plåt samt fasadrenovering mellan kungsbalkongerna men detta avböjdes. Behov kvarstår dock och medlem på femte våningen har i veckan identifierat och meddelat styrelsen om tilltagande sprickbildning i fasaden.

Då kostnaden för fasad- respektive fönsterrenovering är så pass stora har vi nu vänt oss till en fasadkonsult, Breiman Konsulter AB,  för bedömning av fasadernas och fönsternas skick, grad av åtgärd och när så bör ske. Vi kommer att återkomma med konsultens slutsatser.

5. Finansiering

Finansiering av ovanstående punkter 1., 2. och 4. sker genom det lån förening nu tar. Enbart en mindre åtgärd av fasaden kan även täckas av detta lån. Styrelsen avser att inom kort återkomma med mer information om just finansieringsfrågan och villkoren för vårt nya lån.

Stockholm den 29 januari

Paul, Linda, Andreas och Henrik

Aktuell status januari 2021

En dryg vecka har nu passerat sedan vi i den nya styrelsen formellt godkändes, efter fullgången registrering hos Bolagsverket. Sedan dess har vi hunnit avverka två av de hittills fem styrelsemöten som vi har haft sedan vårt konstituerande möte den 11/12.

Det har varit en mycket intensiv period, då vi i styrelsen i princip har haft daglig kontakt med varandra. Eftersom vi, parallellt med etableringen av vårt samarbete och rutiner i ansvarsfördelningen, på kort tid även har behövt sätta oss in i akuta frågor kopplat till föreningens ekonomi och hantering av pågående och planerade renoveringsprojekt. 

Strax innan jul etablerades nya kontaktytor och arbetsflöden för oss hos föreningens ekonomiska förvaltare Nabo. Och i förra veckan kunde vi äntligen påbörja motsvarande process hos banken, följt av den fullgångna registreringen hos Bolagsverket.

För närvarande ligger fokus på färdigställande av bokslut för år 2020 och finansiering av pågående och planerade renoveringsprojekt. Vilket Henrik i sin roll som Ekonomiansvarig (Kassör) kommer att återkomma med mer information om i ett separat inlägg.

När det gäller status för nyligen avslutade renoveringsprojekt, är vi nu inne i en intrimningsperiod för rutiner kring sophanteringen med tillhörande källsortering. Något som vi har informerat om tidigare här via hemsidan och via skriftliga instruktioner i era brevinkast. Inom kort kommer även skyltar att sättas upp i anslutning till sopkärlen. Mer om detta i ett senare inlägg av Andreas i sin roll som Trivselansvarig.

Som de flesta av er säkert har noterat så är byggnadsställningen ut mot gatan nu färdigställd. Och vår entreprenör WMP Balkong AB har påbörjat arbetet med att bila bort den gamla betongen. Inför detta genomfördes en sedvanlig förbesiktning, då vi även passade på att granska skicket på fastighetens fasad mer ingående. Detta som en i raden av planerade åtgärder, kopplat till den årliga uppdateringen av fastighetens underhållsplan. Vilket Paul i sin roll som Fastighets- och Säkerhetsansvarig kommer att återkomma med mer information om i ett separat inlägg.

För planerade renoveringar innevarande verksamhetsår, tidigare annonserade av den föregående styrelsen; fönster, muren mot Danderydsgatan, dagvattenbrunnen i norra hörnet av innergården samt målning och puts i källaren, har Paul nu granskat tidigare inhämtade anbud och även haft en personlig kontakt med merparten av entreprenörerna. Här finns ett flertal olika aspekter att ta hänsyn till, inte minst kopplat till föreningens nuvarande ekonomi och framtida underhållsbehov. Mer om detta i separat inlägg från Paul.

Personligen, i min roll som Verksamhetsansvarig (Ordförande) har mitt fokus fram tills nu legat på att etablera former, stöd och rutiner för styrelsearbetet. Vilket även omfattar arbetsprocesser i samverkan med vår ekonomiska förvaltare Nabo. Värt att känna till kopplat till detta är bl.a. att vi i styrelsen använder gruppchatt och videomöten för löpande dialog i olika ärenden. Samtliga av oss är administratörer på vår hemsida och vi turas om att publicera information den här vägen. Vi har börjat använda en tjänst för digital signering av t.ex. styrelseprotokoll och en annan digital tjänst för gemensam planering och uppföljning av åtgärder kopplat till vårt arbete. Utöver detta har vi etablerat formella rutiner hos både Nabo och vår bank Handelsbanken (SHB) som innebär att all formell signering i föreningens namn, måste ske via två styrelseledamöter gemensamt. Det gäller såväl avtal som hantering av löpande utlägg. Allt detta i linje med vår ambition till ökad transparens och samverkan i styrelsearbetet – Vi vill arbeta som ett team! 🙂

Då vi i styrelsen nu tycker oss ha etablerat en fungerande plattform för vår löpande kommunikation och samverkan, riktar vi nu fokus utåt till er övriga medlemmar i vår förening. Vi vill veta vad ni tycker om hur vår förening har fungerat fram tills nu inom olika områden, men även hur ni ser på och vill påverka er boendemiljö. För detta har vi förberett en frågeenkät som vi avser att skicka ut inom kort. Inför det, under denna vecka, kommer var och en av er att bli kontaktade, inledningsvis via mejl, i syfte att säkerställa vår tillgång till korrekta kontaktuppgifter.

Stockholm 2021-01-20
Linda Jacobsson

Den nya styrelsen är nu formellt registrerad

Igår (den 11 januari 2021) fick vi äntligen vårt nya registreringsbevis från Bolagsverket. Vilket innebär att ansvaret för föreningens löpande förvaltning nu har övergått till oss i den nya styrelsen, som valdes vid extrastämman den 9 december. Med anledning av det har information om ansvarsfördelning och kontaktpersoner nu publicerats såväl här på hemsidan som på anslagstavlorna i entrén och i källaren.

Vi återkommer inom kort med mer information om planerade aktiviteter i närtid.

Stockholm den 12 januari
Linda, Henrik, Andreas och Paul

Regler om sophantering

Källsortering och hushållssopor 
Genom att följa reglerna för vår sophantering gör du inte bara en stor insats för miljön, du hjälper även till att hålla nere föreningens kostnader. Vilket även omfattar ansvar för att plocka upp och slänga skräp från golvet runt sopkärlen och säkerställa att dörren till soprummet stängs ordentligt efter dig.

Hushållssopor/Soppåsen
I väl tillslutna plast- eller papperspåsar lägger du det som blir över när du har sorterat ut farligt avfall, elavfall, grovavfall, förpackningar, tidningar och matavfall.

Källsortering
 
MATAVFALL
Gör så här: Fyll påsen till den streckade kanten, vik ihop påsen och kasta den i facket för matavfall (eller i det bruna kärlet om du har matavfallskärl). Även om påsen inte är full är det bra att slänga den ofta. Om påsen ställs i en vanlig hink förstörs cirkulationen och påsen blir blöt och går sönder.
Obs! Påsar finns att hämta i rummet direkt till höger inne i pannrummet.
Hämtfrekvens: 1 gång/vecka

PLASTFÖRPACKNINGAR 
Exempel: Flaskor, burkar, dunkar, plastpåsar. 
Gör så här: Ta av korkar och lock och lägg dem lösa i behållarna. Skölj ur matförpackningar.
Obs! Flaskor med pant lämnas till återvinning i butik. Hårdplast som inte är av typen förpackning, t.ex. plastmöbler eller leksaker, får inte slängas här. Lämnas till närmaste återvinningscentral (Roslagstulls Återbruk i Vanadisberget – Cederdalsgatan 7). Miljöfarligt avfall, t.ex. mindre elprylar och förpackningar med rester av färg, lim eller lösningsmedel, får inte slängas här. Lämnas till närmaste miljöstation (Korsningen Runebergsgatan och Birger Jarlsgatan).
Hämtfrekvens: varannan vecka

TIDNINGAR 
Exempel: Tidningar, kataloger, reklamblad skrivpapper, broschyrer.
Gör så här: Ta bort plast runt reklam och tidningar. 
Obs! Kuvert, tejp och förpackningsdelar med limrester får inte slängas här. Riv av och släng i kärl för hushållssopor. Paketinslagningspapper läggs bland pappersförpackningar. 
Hämtfrekvens: 1 gång/månad

PAPPERSFÖRPACKNINGAR 
Exempel: Äggkartonger, mejeriförpackningar, mjölpåsar, pastapaket, skokartonger, toarullar, vinkartonger, wellpapp.
Gör så här: Platta till/vik ihop kartonger! Gör du inte det så blir kärlen snart överfulla! Skölj ur matförpackningar.
Obs! Kuvert, tejp och förpackningsdelar med limrester får inte slängas här. Riv av och släng i kärl för hushållssopor. 
Hämtfrekvens: varannan vecka

METALLFÖRPACKNINGAR 
Exempel: Konservburkar, tuber, kapsyler, lock, dryckesburkar, aluminiumfolie, värmeljus som brunnit ut.
Gör så här: Böj in vassa lock på konservburkar. 
Obs! Burkar med pant lämnas till återvinning i butik. Metall som inte är av typen förpackning, t.ex. kastruller eller leksaker, får inte slängas här. Lämnas till närmaste återvinningscentral (Roslagstulls Återbruk i Vanadisberget – Cederdalsgatan 7). Miljöfarligt avfall, t.ex. mindre elprylar och förpackningar med rester av färg, lim eller lösningsmedel, får inte slängas här. Lämnas till närmaste miljöstation (Korsningen Runebergsgatan och Birger Jarlsgatan).
Hämtfrekvens: 1 gång/månad

GLASFÖRPACKNINGAR (färgat och ofärgat)
Exempel: Flaskor och glasburkar.
Gör så här: Ta av kapsyler, lock och korkar. Sortera på färgat och ofärgat glas.
Obs! Porslin och keramik får inte slängas här. Lämnas till närmaste återvinningscentral (Roslagstulls Återbruk i Vanadisberget, Cederdalsgatan 7). 
Hämtfrekvens: varannan vecka

BATTERIER
Förbrukade batterier läggs i plastlådan.
Hämtfrekvens: 2 gånger/år

LAMPOR
Förbrukade lampor läggs i plastlådan.
Hämtfrekvens: 2 gånger/år

Inga sopor får ställas på golvet – alla sopor ska läggas i respektive behållare.

Får dina sopor inte plats i rätt behållare måste du själv lämna soporna till Stockholm stads återvinningscentraler.

Närmaste återvinningscentral finns på ÅVC Vanadisberget, Cederdalsgatan 7.  

Stockholm 4 januari

Andreas, Henrik , Linda, Paul