Brf Näktergalen 27

Allmän information

Säkerhet

I går påträffade medlem en uteliggare som höll till inomhus, vid vår entré vilket enligt honom själv hade möjliggjorts genom att ytterdörren var öppen. Vi har i samband med arbetet med kungsbalkonger observerat att dörren från och till står öppen. Vi kommer påtala detta för vår entreprenör när nu arbetet återupptas i början av nya året. Samtidigt vill vi uppmana oss alla att vara observanta att dörren går igen bakom oss. Också viktigt att dörren ner till tvättstugan mm alltid är låst så att främmande och obehöriga förhindras tillträde.

Avfall och källsortering

Beträffande källsortering så har föreningen ett avtalat med Urbaser avseende hämtningsfrekvens beroende på typ av fraktion.

Vår gemensamma ambition är att optimera varje hämtning genom att packa respektive kärl på effektivaste sättet och i dessa juletider så är det extra väsentligt. Vänligen minimera volymen på det ni slänger i respektive kärl så minimerar vi även kostnaden! Kostnaden för hämtning av ett kärl kostar 121 kr och en extrahämtning kostar 296 kr.

Styrelsen hade ”Avfall och källsortering” på agendan vid senaste mötet och instruktioner kommer att kommuniceras och sättas upp i soprummet.

Medlemmar i Näktergalen 27

Kungsbalkongerna – etapp 1

Projektet löper enligt gällande tidsplan.

Idag genomfördes besiktning av första etappen av kungsbalkonger in mot gården. På plats var förutom undertecknad, WMP, entreprenörens representant och av föreningen anlitad besiktningsman. Rent generellt ser det riktigt bra ut, WMP har hittills gjort ett bra arbete.

Det som uppmärksammades var enbart lösa vattenkupor som ska fästas samt viss erforderlig fogning mot rostfri plåt kring dörr.

Efter att det har åtgärdats så demonteras ställningen och staplas på gården för att sedan v1 åter monteras ut mot gatan.

Stockholm den 21 december
Paul Holmgren

Status i överlämnandet till ny styrelse

Fredagen den 11 december höll vi i den tillträdande styrelsen vårt konstituerande möte, med fördelning av roller och ansvar enligt följande:

Verksamhetsansvarig (Styrelseordförande) – Linda Jacobsson
Ekonomiansvarig (Kassör) – Henrik Löfgren
Dokumentationsansvarig (Sekreterare) – Andreas Kroazie
Fastighets- & Säkerhetsansvarig – Paul Holmgren

Ändringsanmälan är därefter inskickad till Bolagsverket.

Nu i torsdags den 17 december mottog vi det underskrivna stämmoprotokollet från extrastämman den 9 december, vilket krävs för att påbörja den praktiska överlämningen i ekonomihanteringen hos Nabo (föreningens ekonomiska förvaltare). Vår förhoppning är därför att under den kommande veckan kunna få full tillgång till föreningens ekonomi, där ett säkerställande av betalning för nyligen genomförda och påbörjade underhållsarbeten inför bokslut står högst upp på priolistan.

Fram tills vi har fått besked om att registreringen av ändringsanmälan har gått igenom hos Bolagsverket, kvarstår dock ansvaret för löpande förvaltning hos den gamla styrelsen. Vi återkommer med mer information så snart det är klart.

Stockholm den 20 december
Linda, Henrik, Andreas och Paul

MSP projektet

Vill härmed informera om att projektet nu är avslutat ,samt att samtliga ingående komponenter är levererade och på plats. Projektet kostnadsberäknades till cirka 200 000 sek men vi kommer troligen att landa på 160-170 000. Det finns således nu all anledning att återplacera cyklar i därför avsedd och märkt plats. Allt övrigt som omhändertagits , finns tillfälligt lagrat i trädgården samt att en förteckning gjorts över dessa saker. Den dokumentationen har överlämnats till den tillträdande styrelsen. Det är med en viss förhoppning att alla nu skall bidraga med att hålla det som URBASER representant sa ”det är nog det snyggaste soprum jag sett på länge”

Stockholm den 9 Dec

Kenneth Gralde