Brf Näktergalen 27

Uppdateringar september

Styrelsen

Styrelsen som valdes vid årsstämman 2024 består och vi arbetar vidare med den dagliga verksamheten som behövs i vår förening.  Ett undantag är att Jeremy Bost inte längre är ledamot i styrelsen, då hans planer med flytt till sambo och uthyrning av lägenhet kommande år gjorde att han valde att lämna styrelsen.

Gästrummet

Renoveringen av gästrummet pågår, inköp och möblering av rummet fortgår och med nu avklarade leveranstider kan gästrummet tidigast användas igen vecka 44.2024.  Styrelsen har efter renovering, nymöblering och uppfräschning av badrum planer på att kräva betalning för medlemmars användning av gästrummet. Det pågår ett arbete med att komma fram med en lösning på hur föreningen kan hantera betalningen av rummet. I dagsläget planeras det för en debitering i storleksordning 250-350 kr/natt. Styrelsen kommer också införa strikta ordningsregler där de medlemmar som hyr rummet görs ansvariga för hur städning och ordning skötts.

Trapphuset

Målararbeten av vänstra trapphuset har utförts till styrelsens belåtenhet, det kvarstår att måla övergångslinjen mellan det vita och ådermålningen. Målningen av högra trapphuset planeras genomföras 2025. 

Kontoret

Styrelsen vill nu när gästrummet är färdigt att det enbart används för boende och vi vill inte längre tillåta att medlemmarna använder gästrummet till vilorum för hantverkare vid renoveringar o.d. I stället vill styrelsen att hantverkare som utför arbeten åt föreningen i framtiden använder kontoret som vilo- och omklädningsrum. Den befintliga kyl och frys som står där idag kommer att tömmas. Styrelsen har kontaktat dem som kan tänkas ha förvarat mat och dryck där.

Balkonger

Den 3 september genomfördes garantibesiktning av de åtta balkonger som slutfördes för fem år sedan. Resultatet var bra och enbart smärre färgsläpp konstaterades på respektive balkongs undersida. Enligt protokollet ska entreprenören åtgärda detta. Styrelsen återkommer till berörda medlemmar när vi vet mer om när arbetet ska utföras 

Stadgar

Föreningens stadgar reviderades sista gång under 2016 och styrelsen har för avsikt att arbeta fram en uppdatering av föreningens stadgar och lägga fram dessa förslag på ändringar vid årsstämman 2025.

Brandskydd

Vi har en längre tid haft planer om en inventering av lägenheternas brandskydd, om allt som ska vara med på listan finns kvar och en bedömning av inventarierna och kvalité. Vi planerar nu för att knacka dörr under perioden oktober-december 2024 för att se till att alla lägenheter möter föreningens och allmänna krav på brandsäkerhet.

Stockholm 2024-09-06

Med vänlig hälsning

Styrelsen

Gästrummet

Renoveringen av trapphus och gästrum rullar på, och medlemmarna kan inte boka gästrummet i perioden fram till slutet av september 2024. Efter målararbeten kommer vi att köpa in nya möbler och inventarier och detta förväntas klart i sluten av september. Vi har tömt gästrummet för gamla möbler och inventarier, och om nån av er har haft några privata saker liggande i gästrummet, måste ni se till att ta hand om detta omgående, det gamla inventariet ligger nu förvarat i pannrummet. Vår plan är att lämna in de gamla möbler och inventarier till nån Återvinningscentral.

Uppdateringar Augusti

  1. Varmvatten: Som meddelat på hemsidan den 16 juni har vi planerat för en genomgång och kontroll av de 4 stammarna i fastigheten nu i augusti, för om möjligt hitta en orsak till de återkommande problemen med cirkulationspump/elpatron och varmvatten. Vi kommer också ha möte med Edekyl för att se över föreningens serviceavtal, då vi tidvis har saknat det tekniska stöd och den service vi behöver för att ha en säker drift av anläggningen.
  2. Renoveringar: Det var tio år sedan våra trapphus senast målades och då enligt ett förenklat sätt. De vitmålade väggarna och taken i våra två trapphus är i stort behov av att åtgärdas. Ådringsmålningen berörs i dagsläget inte av detta behov utan klarar sig ett antal år till. Även gästrummet har en längre tid varit i behov av renovering och ommålning. Under våren har styrelsen visat trapphusen och gästrummet för fem etablerade måleriföretag och fem anbud har inkommit till styrelsen. Efter utvärdering har styrelsen valt att gå vidare med upphandling av företaget FM Stork Housing AB. Ersättningsform är fast arvode och garantier på arbetet och material är 5 år. Då det vänstra trapphuset har något sämre skick än det högra har vi valt att dela upp arbetet i två etapper där första etappen innebär att vänstra trapphuset inklusive gästrummet målas detta år med start vecka 34 och det högra trapphuset utförs nästa år ungefär vid samma tidpunkt.
  3. Ansvarslista Brf Näktergalen 27: En lista över vem som gör vad är nu uppdaterad och visar vem som ansvarar för de olika uppgifterna i föreningen. Vi har också uppdaterat kontaktuppgifter för de aktuella personerna.

Stockholm 2024-08-09

Hälsningar Styrelsen

Hjälp med vattning och gräsklippning

De kommande två veckorna (den 8-21/7) har ingen noterat ansvar för trädgården. Därför kommer här en uppmaning till er medlemmar som är fysiskt kapabla men ännu inte har tagit ansvar för en trädgårdsvecka. Skriv upp er på trädgårdslistan som sitter på källardörren invid utgången till trädgården. Vid torrt och varmt väder kommer trädgården att behöva vattnas varannan dag. Extra känsliga är planteringarna längs med staketen där det ofta är torrt även efter regn pga trädkronorna. Om det regnar regelbundet räcker det med att kontrollera jorden vid uppehåll och vid behov ge lite extra vatten till växter i krukor samt rabarber och bärbuskar som växer invid komposten. Gräset behöver endast klippas en gång i veckan. Viktigt att några av er täcker upp för de kommande två veckorna, då jag själv är bortrest och därför inte har möjlighet att täcka upp.

Stockholm 2024-07-05
Linda Jacobsson, Trädgårdsansvarig

Övriga Förvaltningskostnader

Styrelsen lovade vid stämman att återkomma med detaljerad förklaring vad avsågs med kostnaden ”Övriga förvaltningskostnader”. Beloppet på 57.000 kr avser flera olika kostnadsposter:

  1. Resekostnader
  2. Kontorsmaterial
  3. Telekommunikation
  4. Datakommunikation
  5. Postbefordran
  6. Styrelsemöte/stämma/städdag
  7. Extra deb.förvaltning
  8. Övriga förvaltningskostnader
  9. Bankkostnader
  10. Övr.externa kostnader
  11. Serv.avg.branschorg

Kostnaden för punkten 6. är 29.630 kr och utgörs huvudsakligen av de fem styrelseledamöternas ”arvode”/restaurangbesök på 23.278 kr och resterande 6.352 kr är för 100-årsfirandet.

Alla tillönskas en skön Midsommar!

Stockholm den 19 juni

Hälsningar
Styrelsen/Paul